Sanssouci at Nationaltheater Mannheim

Sanssouci – An evening of Opera and Dance with Music by Arash Safaian / J.S.Bach / G.F. Händel.

This year’s orchestra-dance premiere »Sanssouci« pushes the boundaries of its own format and achieves an extraordinary coproduction between Opera and Dance. It spirits the audience away to the Baroque period and gives the works of the great masters Bach and Handel the opportunity to shine. Choreographer Stephan Thoss found his inspiration for the work in a meeting between J. S. Bach and the Prussian King Frederick II at his palace of Sanssouci. The monarch, who was a music enthusiast, played a complex musical theme for Bach and asked him to create a fugue from it on the spot. Bach later developed this »royal theme« into the basis for a renowned composition that became known as the »Musical Offering«. Stephan Thoss develops a very personal view of these musical events against the backdrop of this historic encounter. He investigates the passionate introspection in Bach’s music and juxtaposes it with Handel’s monumental psalm setting »Dixit Dominus« (»The Lord Said«). An array of five-part choir, vocal soloists, and dancers allows exceptional scenes of magnificence and splendor to unfold.

Choreographie&Costumes: Stephan Thoss
Musical Director: Matthew Toogood
Bühne: Martin Kukulies
Komposition: Arash Safaian

Dates :
22.02.19 // 14.03. 2019// 16.03. 2019 // 22.03.2019 // 29.03.2019 // 13.04.2019 // 22.04.2019 // 17.05.2019 // 30.06.2019 // 03.07.2019

 

 

Presse:

»›Sanssouci‹ ist der Titel dieses beeindruckenden Gemeinschaftsprojekts des Mannheimer Nationaltheaters, an dem die Ballettcompagnie ebenso beteiligt ist wie Opernchor und -Ensemble sowie das Orchester unter der Leitung von Matthew Toogood. […] Stephan Thoss gelingt ein zweiteiliger Abend, der vor und nach der Pause zum Teil tief bewegt und berührt […] großartig singende Solisten wie die beiden Sopranistinnen Nikola Hillebrand und Eunju Kwon […] musikalisch großartig.« (Die Rheinpfalz, 16.3.2019)

»Dominant dagegen der autoritäre Vater Friedrich I.: Die von ihm angeordnete Hinrichtung Kattes, dem Freund und Liebhaber des Sohnes, ist in ihrer Brutalität eindringlich choreografiert. Tenald Zace tanzt diesen fürchterlichen Monarchen als raubvogelähnlichen Dämonen, der den Sohn als Trauma durch den Abend verfolgt. Das Schloss ist ein klaustrophobisches Labyrinth von Zimmerfluchten. Zur ausgefeilten Choreografie gehören auch die nach und nach in den Schnürboden entschwindenden Kulissenwände von Martin Kukulies. Der Raum wird leerer und leerer und offenbart sich als zunehmend ruinös. Die Ensembleleistung des Mannheimer Balletts atemberaubend.« (SWR2, 15.3.2019)